Президент Украины 21 декабря 2020 года подписал законопроект №3851 «О внесении изменений в Налоговый кодекс Украины относительно государственной поддержки культуры, туризма и креативных индустрий».
В пояснительной записке к документу сообщалось, что карантин, и неблагоприятная ситуация в экономике, привела к сокращению спроса на культурные услуги. При этом международная практика налогообложения рассматривает культуру как инструмент повышения качества человеческого капитала на уровне с образованием и здравоохранением. А важным инструментом такой государственной поддержки является предоставление налоговых стимулов, к которым относится освобождение от налога на прибыль и налога на доходы физических лиц целевая помощь, оказываемая за счет бюджета или средств международной технической помощи для реализации проектов в сфере креативных индустрий. Вот ключевые моменты:
«На сьогодні застосування обмежувальних заходів в Україні та світі, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, значно погіршило умови діяльності у сферах культури, туризму та креативних індустрій, що також зумовлено, зокрема, такими особливостями:
- Обмежені можливості переформатування роботи або дистанційного провадження бізнесу через контактний характер діяльності у сфері культури та креативних індустрій (концерти, вистави, постановки, "жива" музика, фестивалі, ярмарки, кіно, музейна та бібліотечна діяльність).
- Обмежені можливості залучення кредитів і виконання зобов'язань за кредитами через нематеріальний характер активів та зниження попиту на креативний продукт.
- Відтермінування чи повна відсутність у найближчі роки запланованих публічних літературних подій (книжкових фестивалів, ярмарків, презентаційних турів тощо).
- Перенесення строків проведення кінофестивалів.
Суттєве зниження попиту на послуги з тимчасового розміщення та туристичні послуги. Наслідками такої ситуації, зокрема, стали:
- суттєва втрата суб'єктами, які здійснюють діяльність у відповідних сферах, доходів через скасування або перенесення термінів реалізації проектів, у результаті чого виник брак фінансових ресурсів для виплати зобов'язань, у тому числі із заробітної плати, оплати комунальних послуг та енергоносіїв, інших поточних платежів;
- неможливість книговидавців реалізувати видавничу продукцію через зачинені протягом тривалого часу книгарні та скорочення у зв'язку з цим обігових коштів і можливості видання нових книжок, утримання персоналу, що створює ризик посилення позицій російських видавництв і російської книжки на українському ринку;
- призупинення зйомок фільмів, що загрожує зривом строків їх завершення, тимчасовим вимушеним простоєм кінознімальних груп; призупинення промоції кінолокацій України для іноземних кінокомпаній;
- призупинення діяльності кінотеатрів, кінокомісій та сервісних компаній; вимушений перехід дистриб'юторів на розповсюдження фільмів виключно на телебаченні та інтернет-платформах;
- виникнення загрози зменшення українського аудіовізуального контенту через призупинення або зменшення виробництва фільмів і як наслідок, неможливість телерадіоорганізаціями та іншими демонстраторами фільмів виконати квоти щодо демонстрації національних фільмів та ймовірне повернення на теле- та кіноекрани російськомовного контенту;
- звуження ринку туристичних послуг, у зв'язку з чим суб'єкти туристичної сфери України зазнають значних збитків, разом з необхідністю забезпечення доступних цін на туристичний продукт у подальшому для залучення клієнтів в умовах здорожчання транспортних послуг і значного посилення конкуренції після зняття обмежувальних заходів.
З огляду на зазначене надзвичайно актуальним є створення законодавчих засад для державної підтримки культури, туризму та креативних індустрій.
Водночас важливим інструментом такої державної підтримки є надання податкових стимулів, що передбачається проектом Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної підтримки культури, туризму та креативних індустрій".
Законопроект был рассмотрен, в него внесли ряд правок, и в конечном итоге принято следующее:
- Освобождается от налога на прибыль предприятий и налога на доходы физических лиц полученная плательщиками целевая помощь, предоставляемая за счет бюджетных средств или средств международной технической помощи для реализации проектов или программ в сфере креативных индустрий.
- Снижена ставка НДС для операций по поставке услуг, связанных со сферами культуры и туризма, в частности услуг по показу спектаклей, культурных мероприятий, проведение экскурсий в музеях, зоопарках и заповедниках и их посещения.
- Сниженная ставка НДС также будет применяться в отношении услуг по распространению, демонстрации, публичного оповещения и публичного показа фильмов, адаптированных в украиноязычные версии для лиц с нарушениями зрения и нарушением слуха.
- До 2025 года освобождается от НДС поставка услуг по демонстрации, распространению и показу национальных и иностранных фильмов, дублированных, озвученных на украинском языке на территории Украины, при условии, что такие национальные фильмы адаптированы в украиноязычные версии для лиц с нарушением зрения и слуха.
- До 2023 года будет применяться пониженная ставка НДС в размере 7% к операциям по поставке услуг по временному размещению (проживанию), предоставляемых гостиницами и аналогичными заведениями.
Андрей Пшеничный для сайта dubinsky.pro
Комментарии